Pokaż/ukryj informację o istniejących skrótach klawiszowych

Skróty klawiszowe:

Włącz lektora.
Wyłącz lektora.

Zgłoszenie zamiaru głosowania przez pełnomocnika

Wyświetl stronę główną » WYBORY » Zgłoszenie zamiaru głosowania przez pełnomocnika

Zgłoszenie zamiaru głosowania przez pełnomocnika - dotyczy tylko osób niepełnosprawnych oraz osób, które ukończyły 60 lat

Sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 15 października 2023 r.

 

 

  1. PRZEZ INTERNET – usługa będzie uruchomiona od 1 września 2023 r.
     
  2. W URZĘDZIE 
  1. Wniosek wraz z wymaganymi załącznikami złóż w Urzędzie Gminy w której jesteś ujęty w obwodzie głosowania właściwym dla adresu zameldowania na pobyt stały lub adresu stałego zamieszkania. 

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220001781/O/D20221781.pdf

WYMAGANE DOKUMENTY:

  1. wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania – wypełniony i podpisany formularz,
  2. zgoda na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania – wypełniony i podpisany formularz,
  3. kserokopia aktualnego orzeczenia o ustaleniu stopnia niepełnosprawności (znaczny lub umiarkowany) . Wymóg ten nie dotyczy wyborcy, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 60 lat,
  4. ważny dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport) - do wglądu (dotyczy zarówno mocodawcy jak i pełnomocnika)

OPŁATY:
Brak.

MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTU I ODBIORU:

Urząd Gminy w Rytwianach – ul. Staszowska 15, pokój nr  10 lub pokój USC (parter)
tel. 15 864 7943 lub 15 864 7936

Wnioski przyjmowane są:
poniedziałek – 8.00-16.00
wtorek - piątek – 7.30-15.30

TERMIN ODPOWIEDZI:
do 6 października 2023 r.

TRYB ODWOŁAWCZY: 
Brak.

UWAGI:

 

  1. Udzielić pełnomocnictwa do głosowania może wyborca o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych lub wyborca, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 60 lat.  
  2. Wyborca obowiązany jest przed sporządzeniem aktu pełnomocnictwa potwierdzić w sposób niebudzący wątpliwości, przed wójtem lub innym upoważnionym pracownikiem, wolę udzielenia pełnomocnictwa osobie, która wyraziła zgodę na jego przyjęcie. Wniosek niepotwierdzony w powyższy sposób pozostawia się bez rozpoznania w aktach sprawy.
  3. Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa składa się począwszy od dnia wejścia w życie aktu  o zarządzeniu wyborów, nie później jednak niż do 9. dnia przed dniem wyborów. Za datę wniesienia wniosku przyjmuje się dzień jego wpływu do właściwego urzędu gminy.
  4. Wniosek złożony przed dniem wejścia w życie aktu o zarządzeniu wyborów pozostawia się bez rozpoznania.
  5. Jeżeli wyborca nie może lub nie umie złożyć podpisu, wniosek podpisuje osoba, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania.  
  6. Jeżeli wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania nie spełnia ustawowych warunków, wójt wzywa wyborcę do usunięcia wad wniosku w terminie 3 dni od dnia otrzymania wezwania. Nieusunięcie wad w terminie będzie skutkować odmową sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania.  
  7. Wyborca ma prawo do cofnięcia udzielonego pełnomocnictwa do głosowania. Cofnięcie pełnomocnictwa do głosowania następuje przez złożenie najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów stosownego oświadczenia wójtowi gminy, lub doręczenie takiego oświadczenia właściwej obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania.  
  8. Pełnomocnikiem może być osoba posiadająca prawo wybierania.
  9. Pełnomocnikiem nie może być osoba wchodząca w skład obwodowej komisji właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania, a także mężowie zaufania, jak również kandydaci w danych wyborach. 
  10. Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć tylko od jednej osoby.
  11. Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć od dwóch osób, jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny (ojciec, matka, dziadek, babka itp.), zstępny (syn, córka, wnuk, wnuczka itp.), małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku  do pełnomocnika.  
  12. Akt pełnomocnictwa do głosowania jest sporządzany w miejscu zamieszkania wyborcy udzielającego pełnomocnictwa do głosowania.
  13. Akt pełnomocnictwa do głosowania może być sporządzony na obszarze gminy poza miejscem zamieszkania wyborcy udzielającego pełnomocnictwa do głosowania, jeżeli wyborca zwróci się o to we wniosku.
  14. Pełnomocnictwo do głosowania wygasa z mocy prawa w przypadku: 

- śmierci lub utraty prawa wybierania przez udzielającego pełnomocnictwa do głosowania lub pełnomocnika,

- powzięcia informacji, że pełnomocnikiem jest osoba wchodząca w skład obwodowej komisji wyborczej właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa, mąż zaufania, jak również kandydat w wyborach,

- wcześniejszego głosowania osobistego przez osobę udzielającą pełnomocnictwa do głosowania. 

  1. Pełnomocnictwa do głosowania nie może udzielić osoba, która zgłosiła zamiar głosowania korespondencyjnego.

 

PODSTAWA PRAWNA:

 

  1. Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy
  2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 lipca 2011 r. w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej, do organów stanowiących jednostki samorządu terytorialnego oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast

 

 

Informacje

Dokumenty

Rejestr zmian

2023-09-01 15:00

Dodanie załącznika/ załączników - Artur Czerwiec

2023-09-01 15:00

Dodanie załącznika/ załączników - Artur Czerwiec

2023-09-01 15:00

Dodanie załącznika/ załączników - Artur Czerwiec

2023-09-01 12:31

Edycja artykułu - Jolanta Markiewicz

2023-09-01 11:04

Edycja artykułu - Jolanta Markiewicz

2023-08-31 21:47

Edycja artykułu - Jolanta Markiewicz

2023-08-31 21:35

Dodanie artykułu - Jolanta Markiewicz

Filtrowanie bieżącej kategorii

Archiwum:

Oficjalna strona www


Herb Gminy Rytwiany

Urząd Gminy Rytwiany
28 - 236 Rytwiany
ul. Staszowska 15
woj. świętokrzyskie
tel. (015) 864 79 30
fax (015) 864 79 35



NR KONTA (Podatki)
19 9431 0005 2004
0401 9006 0001
BS Staszów o/Rytwiany

 

NR KONTA (Odpady kom.)
13 9431 0005 2004
0401 9006 0012
BS Staszów o/Rytwiany

 

ESP



 

 

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej Strona Dziennika Ustaw Monitor Polski Oficjalna strona Biuletynu Informacji Publicznej

Szukaj w BIP

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.